mandag 24. juni 2013

Frelsesarmeen


Feirer med sang og musikk
 
Musikksjefen i Frelsesarmeen, major Jan Harald Hagen, ble skikkelig trigget da en fotballkamp ble beskrevet som «like kjedelig som et Frelsesarmé-jubileum» nylig. Frelsesarmeens jubileumskongress senere denne måneden blir alt annet enn kjedelig – det skal ikke minst sangen og musikken sørge for, sier han. En av dem som skal bidra til dette, er skuespilleren Helge Jordahl.

Frelsesarmeens jubileumskongress varer fra fredag 28. til søndag 30. juni. Lørdag kveld skal man feire jubileet gjennom vekkelsesmusikk. Jan Harald Hagen sier han gleder seg særlig til å høre gruppa «Motbakke Orkester» fra Bergen, med Helge Jordahl i spissen. – 

Det er ei gruppe med bakgrunn i Frelsesarmeens rusomsorgsarbeid i Bergen, forteller han.
Lørdagskvelden vil ellers favne vidt, fra klassisk korsang, via tradisjonell bedehussang til gatesangere. Fredag kveld arrangeres den tradisjonelle musikknattineen, der Templet Hornorkester er én av to hovedaktører. – Orkesteret er like gammelt som Frelsesarmeen i Norge, og er i dag ett av de eldste musikkorpsene i landet, sier Jan Harald Hagen. På Jubileumsnattineen deltar også Frelsesarmeens internasjonalt kjente kor The International Staff Songsters som bidrar med klassisk engelsk korsang på høyt nivå. Koret vil ha sin egen katedralkonsert i Oslo Domkirke lørdag ettermiddag, og skal også delta i møter og gudstjenester under feiringen.

Den musikalske jubileumsfeiringen avsluttes på Operataket søndag kveld med hornmusikk, korsang og kjente kristne sanger som allsang. - Frelsesarmeens musikk er ikke tenkt først og fremst til innvortes bruk, men for å begeistre, berolige og berøre mennesker i alminnelighet, sier musikksjefen.
 
Banebrytende
- Da Frelsesarmeen kom til Norge for 125 år siden, var den banebrytende på flere områder. Ett av disse var på sangens og musikkens område, sier Jan Harald Hagen, som har vært seksjonsleder for musikk i Frelsesarmeen siden 2006.


- Dette med å lage kristne tekster på kjente melodier er en side ved dette, men også på andre områder fornyet Frelsesarmeen den kristne sangen og musikken. Man tok i bruk andre instrumenter, for eksempel: Blåsere, gitarer, trekkspill og konsertina. Tonen i musikken var også annerledes – det var mer begeistring og mindre meditasjon, sier han.
- Preges dagens musikk i Frelsesarmeen av banebryting?
- Nå er jo det meste akseptert, og da er det ikke så lett å fornye heller, sier Jan Harald 


Hagen, som legger til at han savner noe av den gamle friskheten som preget musikklivet i Frelsesarmeen tidligere. – Vi har nok latt oss prege av den mer «anerkjente» kristne musikken, og er ikke like flinke til å finne «nye veier» som før. Det glade kristne vitnesbyrdet uttrykt i sang tror jeg er et av Frelsesarmeens viktige og tydelige bidrag til kirkemusikken, understreker han.
 
Mangfold
Frelsesarmeens musikk preges av et større mangfold i dag enn for 125 år siden, medgir Jan Harald Hagen. – Den gangen var musikken innen armeen «norskere» enn i dag, og man laget mye musikk selv: Tekster, melodier, arrangementer. En mann som Klaus Østby, som var Frelsesarmeens første musikksjef i Norge, produserte store mengder musikk selv, og var også den som innførte programmusikk i vårt repertoar; musikk for musikkens egen skyld, kan du si. I dag er nok den internasjonale Frelsesarmé-musikken sterkt preget av engelske og amerikanske komponister. Det er forholdsvis lite som har gått den andre veien, og fra den tredje verden er det nesten ingenting. Melodien til «Navnet Jesus blekner aldri» er ett av de få eksemplene på dette. Den kommer som kjent fra Sør-Afrika, men de europeiske misjonærene tok stort sett med seg melodier fra sitt eget land når de kom til misjonslandene, sier Jan Harald Hagen til slutt. KPK


Bildetekst: Frelsesarmeen marsjerer i Oslos gater i forbindelse med årskongressen i 2011. 


Foto: Frelsesarmeen / Kai Otto Melau.
Av Nils-Petter Enstad
18.06.2013 21:54

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar